Ετικέτες
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
(1)
ΑΝΗΛΙΚΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
(1)
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
(2)
ΑΣΦΑΛΕΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
(1)
ΓΛΩΣΣΑ -ΠΑΙΔΕΙΑ -ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
(1)
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΠΑΙΔΕΙΑ
(1)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
(1)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ και ΓΥΝΑΙΚΑ
(1)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ και ΠΑΙΔΙ
(1)
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
(1)
ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
(1)
ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ
(1)
εκπαίδευση
(2)
ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
(1)
ΕΠΙΣΤΗΜΗ- ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ
(1)
ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ
(1)
ΘΕΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ 2010
(1)
ΚΛΩΝΟΠΟΙΗΣΗ
(1)
ΚΟΙΝΩΝΙΑ των ΠΟΛΙΤΩΝ
(1)
ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
(1)
ΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ κείμενο
(1)
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ -ΚΡΙΤΗΡΙΟ
(1)
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2012
(1)
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ - ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ
(3)
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΚΡΙΤΗΡΙΟ
(1)
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ -ΧΟΥΛΙΓΚΑΝΙΣΜΟΣ
(1)
ΠΟΙΝΗ
(1)
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ
(1)
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
(1)
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ
(1)
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
(1)
ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΣ
(1)
greeklish
(1)
Δευτέρα 21 Μαΐου 2012
ΚΕΙΜΕΝΟ
Πανανθρώπινο μήνυμα τέχνης
Κάθε
πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα
ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα
σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις
παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση της αποστασιοποίησης του
ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη μεταμόρφωση της ύλης σε
πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την επίμονη και έλλογη
προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα
του νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά
στο Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στο συνάνθρωπο.
Αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης, το αρχαίο
άγαλμα (μεμονωμένο ή ως αναπόσπαστο μέρος αρχιτεκτονικού συμπλέγματος)
καθαγιάζει και αγλαΐζει1 τους χώρους της πόλης. Σήμα ανάτασης ψυχικής και ορόσημο
πανάρχαιας μνήμης, θυμίζει στους πολίτες την αμέριστη ευθύνη τους για τη συνοχή
της κοινωνικής ομάδας και ορθώνεται εγγυητής της ιστορικής αλληλεγγύης του
συνόλου. Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και
ισορροπημένης πολιτείας, έτσι όπως την ονειρευόταν η νεογέννητη δημοκρατία και
έτσι όπως την ορίζει η πλατιά ειρηνευτική κίνηση του θεϊκού βραχίονα στο αέτωμα
του ολυμπιακού ναού. Κίνηση που αναδεικνύει τον Απόλλωνα ρυθμιστή στη διαμάχη
του ανθρώπου με το ζώο, με το μυθικό Κένταυρο, στην Ολυμπία, και οργανωτή της ζωής μέσα
στο φως του λόγου. Το πέρασμα από το μύθο στο λόγο έγινε, χάρη στην τέχνη,
άγαλμα, θέαμα και θεωρία. […]
Το πέρασμα από το
ζώο, την άγρια φύση και τους αγρούς, στο δομημένο άστυ και στην οργανωμένη πόλη,
ας πούμε τη θεϊκή μετάβαση από την κυνηγέτιδα Άρτεμι στην πολιάδα Αθηνά,
δηλώνει με κάθε της μορφή και σε κάθε της βήμα η αρχαία ελληνική τέχνη, πρώτη
αυτή εγρήγορση του ανθρώπου στον κόσμο του ελεύθερου πνεύματος. Αυτό ίσως είναι
το συνοπτικό μέγιστο μάθημα του αρχαιοελληνικού βιώματος, των ανθρώπων
που πρώτοι σμίλευσαν στο ξύλο, στην πέτρα και στο μάρμαρο, τη μορφή της
εσωτερικής ενατένισης, συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής
ομορφιάς. Μαρτυρεί για τα λεγόμενά μου το αινιγματώδες χαμόγελο του αρχαϊκού
κούρου και η ανείπωτη έκπληξη στο βλέμμα της κόρης μέσα στην πολύπτυχη φορεσιά
της.
Ιδού η απαρχή της προσπάθειας για
γνώση και για αυτογνωσία, ιδού το πρώτο ερωτηματικό, το για πάντα αναπάντητο,
ιδού η αυγή του μυστηρίου που οδήγησε τον άνθρωπο να γίνει πλάστης αθάνατου
έργου, δημιουργός δηλαδή θεών. Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει
τον τέλειο άνθρωπο. Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς
διδάσκει η αρχαία αισθητική, στην προσπάθειά της να αιχμαλωτίσει την
τέλεια μορφή την πάντα μετέωρη και πάντα τεταμένη προς μια ιδεατή πληρότητα,
προς ένα αέναο γίγνεσθαι. Να γιατί η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά
επίκαιρη και ζωντανή: είναι η τέχνη πυξίδα και σταθερός προσανατολισμός, αυτή
που δεν γνώρισε αμηχανίες και αγνοεί τα αδιέξοδα, γι’ αυτό και εμπνέει κάθε
αναγέννηση, γι’ αυτό και μένει η βάση κάθε πνευματικής παλιννόστησης προς το
ουσιώδες, δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας.
Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ
Πολιτισμός και Ελληνισμός
Προσεγγίσεις, Αθήνα 2007 Διασκευή)
Β. ΠΥΚΝΩΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΑ ΙΔΕΑ: Το πανανθρώπινο μήνυμα της αρχαιοελληνικής τέχνης και η αξεπέραστη συμβολή της στην ιστορία της ανθρωπότητας
Η
πλαστική τέχνη, μετουσίωση της ύλης σε πνεύμα, βοήθησε τον άνθρωπο να απελευθερωθεί
από τη δυναστεία του πάθους και της μοίρας, να προσεγγίσει το Θεό και τον συνάνθρωπο. Η
ελληνική τέχνη με τα γλυπτά της, δημιούργημα του ορθού λόγου και του ελεύθερου
δημοκρατικού πνεύματος, πέρα από την αισθητική αναβάθμιση της πόλης υπενθύμιζε
την αναγκαία κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη, δήλωνε τη μετάβαση από το μύθο
στη λογική, από το ζωώδες ένστικτο της φυσικής ζωής στην οργανωμένη πολιτεία
αποτυπώνοντας στην ύλη το ιδεώδες πρότυπο φυσικού κάλλους. Αυτή η αναζήτηση του
ιδανικού είναι συνάμα πορεία προς την αυτογνωσία προσδίδοντας στην ελληνική
τέχνη διαχρονική επικαιρότητα ως πηγή έμπνευσης για πνευματική αναγέννηση και
κατάκτηση της ελευθερίας.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2012
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄
ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ
ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ
(ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΔΕΥΤΕΡΑ 21 ΜΑΪΟΥ 2012
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Πανανθρώπινο μήνυμα τέχνης
Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον
ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό
αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο
μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση
της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη
μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την
επίμονη και έλλογη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος
και τη μοίρα με τα έργα του νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο
όλο και πιο κοντά στο Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στο συνάνθρωπο.
Αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης, το αρχαίο
άγαλμα (μεμονωμένο ή ως αναπόσπαστο μέρος αρχιτεκτονικού συμπλέγματος)
καθαγιάζει και αγλαΐζει1 τους χώρους της πόλης. Σήμα ανάτασης ψυχικής και
ορόσημο πανάρχαιας μνήμης, θυμίζει στους πολίτες την αμέριστη ευθύνη τους για
τη συνοχή της κοινωνικής ομάδας και ορθώνεται εγγυητής της ιστορικής
αλληλεγγύης του συνόλου. Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα
ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας, έτσι όπως την ονειρευόταν η
νεογέννητη δημοκρατία και έτσι όπως την ορίζει η πλατιά ειρηνευτική κίνηση του θεϊκού
βραχίονα στο αέτωμα του ολυμπιακού ναού. Κίνηση που αναδεικνύει τον Απόλλωνα
ρυθμιστή στη διαμάχη του ανθρώπου με το ζώο, με το μυθικό Κένταυρο, στην Ολυμπία, και οργανωτή
της ζωής μέσα στο φως του λόγου. Το πέρασμα από το μύθο στο λόγο έγινε, χάρη
στην τέχνη, άγαλμα, θέαμα και θεωρία. […]
Το πέρασμα από το ζώο, την άγρια φύση
και τους αγρούς, στο δομημένο άστυ και στην οργανωμένη πόλη, ας πούμε τη θεϊκή μετάβαση
από την κυνηγέτιδα Άρτεμι στην πολιάδα Αθηνά, δηλώνει με κάθε της μορφή και
σε κάθε της βήμα η αρχαία ελληνική τέχνη, πρώτη αυτή εγρήγορση του ανθρώπου
στον κόσμο του ελεύθερου πνεύματος. Αυτό ίσως είναι το συνοπτικό μέγιστο
μάθημα του αρχαιοελληνικού βιώματος, των ανθρώπων που πρώτοι σμίλευσαν στο
ξύλο, στην πέτρα και στο μάρμαρο, τη μορφή της εσωτερικής ενατένισης,
συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς.
Μαρτυρεί για τα λεγόμενά μου το αινιγματώδες χαμόγελο του αρχαϊκού κούρου και η
ανείπωτη έκπληξη στο βλέμμα της κόρης μέσα στην πολύπτυχη φορεσιά της.
Ιδού η απαρχή της προσπάθειας για
γνώση και για αυτογνωσία, ιδού το πρώτο ερωτηματικό, το για πάντα αναπάντητο,
ιδού η αυγή του μυστηρίου που οδήγησε τον άνθρωπο να γίνει πλάστης αθάνατου
έργου, δημιουργός δηλαδή θεών. Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει
τον τέλειο άνθρωπο. Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς
διδάσκει η αρχαία αισθητική, στην προσπάθειά της να αιχμαλωτίσει την
τέλεια μορφή την πάντα μετέωρη και πάντα τεταμένη προς μια ιδεατή πληρότητα,
προς ένα αέναο γίγνεσθαι. Να γιατί η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά
επίκαιρη και ζωντανή: είναι η τέχνη πυξίδα και σταθερός προσανατολισμός, αυτή
που δεν γνώρισε αμηχανίες και αγνοεί τα αδιέξοδα, γι’ αυτό και εμπνέει κάθε
αναγέννηση, γι’ αυτό και μένει η βάση κάθε πνευματικής παλιννόστησης προς το ουσιώδες,
δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας.
Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ
Πολιτισμός και Ελληνισμός
Προσεγγίσεις, Αθήνα 2007
(Διασκευή)
A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου
που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα
πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή. Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης σε μία παράγραφο
(70-90 λέξεις).
Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε τους δύο τρόπους πειθούς
που χρησιμοποιεί η συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο και να τεκμηριώσετε την
απάντησή σας με μία αναφορά για κάθε τρόπο (μονάδες 6).
β) Να εντοπίσετε στο κείμενο τέσσερις λέξεις ή φράσεις με
μεταφορική σημασία (μονάδες 4).
Μονάδες 10
Β3. α) επίτευγμα, δαμάσει, μετάβαση,
πληρότητα, ουσιώδες:
Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).
β) έλλογη, κοντά, συνοπτικό, φυσικής,
αιχμαλωτίσει: Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω
λέξεις (μονάδες 5).
Μονάδες 10
Β4. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στις παρακάτω
φράσεις και να τις μετατρέψετε στο αντίθετο είδος:
Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας
πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας (μονάδες 2).
Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν
ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο (μονάδες 3).
Μονάδες 5
Γ1. Σε ημερίδα του δήμου σου με θέμα «Τέχνη και Ζωή»
συμμετέχεις ως εκπρόσωπος του σχολείου σου με εισήγηση 500-600 λέξεων. Στην
εισήγηση αυτή αναφέρεσαι στην προσφορά της Τέχνης στους νέους σήμερα, καθώς και
στους τρόπους με τους οποίους μπορεί το σχολείο να συμβάλλει στην ουσιαστική
επαφή τους με αυτήν.
Μονάδες 40
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
"ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ"
ΚΕΝΤΡΙΚΗ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΛ
Β2. α)
επίκληση στο συναίσθημα: ιδού η απαρχή...γίγνεσθαι
Μεταφορικός λόγος:η αυγἠ του μυσρτηρίου και άλλα (μον 2+1)
επίκληση
στη λογική:Να γιατί...ελευθερίας:επιχείρημα (μον 2+1)
β) δαμάσει το πάθος, αποκρυστάλλωμα
μιας ορθής..., ανάτασης ψυχικής, νεογέννητη δημοκρατία, στο φως του λόγου, η
αυγή του μυστηρίου, αιχμαλωτίσει την τέλεια μορφή, παλιννόστηση προς το
ουσιώδες κα. (μον 4)
Β3. α) επίτευγμα:
επιτυχία, κατόρθωμα
δαμάσει: υποτάξει, τιθασεύσει, κατανικήσει, συγκρατήσει
μετάβαση: πέρασμα, μετατόπιση, μετακίνηση
πληρότητα: ολοκλήρωση, τελειότητα
ουσιώδες: βασικό, θεμελιώδες, καίριο, σημαντικό, κεφαλαιώδες (μον.5)
β) έλλογη : παράλογη, άλογη
κοντά:
μακριά, αλάργα, απόμακρα
συνοπτικό:
αναλυτικό, εκτενές, διεξοδικό
φυσικής:
αφύσικης, τεχνητής, επίπλαστης,
φτιαχτής, επιτηδευμένης
αιχμαλωτίσει:
ελευθερώσει, απελευθερώσει, απαλλάξει, ανεξαρτητοποιήσει, αποδεσμεύσει (μον 5)
Β4. διαγράφει...πολιτείας: ενεργητική
σύνταξη
Τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και
ισορροπημένης πολιτείας διαγράφονται από τον τεχνίτη (μον. 2)
Δάμασε ....άνθρωπο: σύνταξη
ενεργητική
Το ζώο δαμάστηκε
από την ελληνική τέχνη πριν ανακαλυφθεί από αυτήν (την τέχνη) ο τέλειος άνθρωπος (μον. 3)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)