· Κατασπατάληση φυσικών πόρων / ανορθόλογη εκμετάλλευση φυσικού πλούτου
- Εντατικοποίηση της βιομηχα-νικής παραγωγής = επιβάρυνση περιβάλλοντος πχ. ατμοσφαιρική ρύπανση, ρύπανση θαλασσών = ποταμών, βιομηχανικά απόβλητα
- Καταναλωτικά αγαθά που επιβαρύνουν το περιβάλλον και καταναλώνονται μαζικά πχ. αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, κατάχρηση ηλεκτρονικών συσκευών ως αντικειμένων –φετίχ και κοινωνικού γοήτρου (gadgets)
- Η επιδεικτική κατανάλωση οδηγεί σε ακρότητες πχ. πολεοδομικές παραβάσεις, εμπρησμοί για οικοπεδοποίηση και καταπάτηση δασικών εκτάσεων και αιγιαλού για την οικοδόμηση πολυτελών κατοικιών
- Λαθροθηρία, εξαφάνιση σπάνιων ειδών της πανίδας (σπάνια είδη που οι άνθρωποι τα κυνηγούν παράνομα είτε για το κρέας τους είτε για τη γούνα ή το δέρμα τους. Εδώ εντάσσονται και τα απάνθρωπα πειράματα βιομηχανιών καλλυντικών σε πειραματόζωα).
Β. Η ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ
ΠΑΝΤΑ σε κάθε θέμα / πρόβλημα που διερευνούμε στην έκθεση, ολοκληρώνοντας την ερμηνευτική μας προσέγγιση αναφερόμαστε στην ευθύνη που έχει καθένα άτομο γι΄αυτό: είτε άμεσα και ενεργά είτε έμμεσα.
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ:
Α) το χρησιμοθηρικό πνεύμα, ο ατομικισμός, ο εγωισμός, η ιδιοτέλεια, η εγωιστική προσήλωση στο ατομικό συμφέρον καθιστούν το άτομο ανίκανο να αντιληφθεί το κακό που προκαλεί στο περιβάλλον πχ Οικοδομώντας αυθαίρετη κατοικία πάνω στην αιγιαλίτιδα ή καταπατώντας δασική έκταση που αποχαρακτήρισε χρηματίζοντας κρατικό λειτουργό
Β) η άγνοια, η αμάθεια, η έλλειψη αγωγής και παιδείας καθρεφτίζονται κυριολεκτικά στ βάρβαρη και ακαλαίσθητη συμπεριφορά ενός ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον
Πχ. ρυπαίνει θάλασσες και ακτές με απορρίμματα μετά από κάθε επίσκεψή του σ΄ αυτές
Πχ. σπαταλά τόνους μη ανακυκλώσιμων συσκευασιών
Πχ. θεωρεί άσκοπη την ανακύκλωση και γραφικούς όσους έχουν οικολογικές ανησυχίες
Γ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
· έναρξη από την προσχολική ηλικία – από τις πρώτες βαθμίδες προσχολικής εκπαίδευσης
· με απλά και πρακτικά μαθήματα οικολογίας
· με καλογραμμένα και πλούσια εικονογραφημένα σχολικά εγχειρίδια περιβαλλοντικής αγωγής με κατανοητές πληροφορίες για
-τη σημασία του φυσικού περιβάλλοντος
- τα αίτια της οικολογικής καταστροφής
-τους τρόπους αντιμετώπισης των οικολογικών προβλημάτων
· με εκδρομές και εξορμήσεις στη φύση όπου τα παιδιά των πόλεων θα αποκτήσουν έστω κι στοιχειώδη γνώση της χλωρίδας και της πανίδας του τόπου τους
· με οργανωμένα προγράμματα περιβαλλοντικών εκδρομών υπό την αιγίδα του Υπουργείου
· με την καθολική εφαρμογή απλών καθημερινών πρακτικών οικολογικού χαρακτήρα πχ. ανακύκλωση, διαχωρισμός απορριμμάτων, συμμετοχή σχολείων σε περιβαλλοντικές εκστρατείες
Δ. Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΜΜΕ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΤΑ ΜΜΕ ΜΠΟΡΟΥΝ
-να ευαισθητοποιήσουν – αφυπνίσουν την κοινή γνώμη
- να αναδείξουν τα οικολογικά προβλήματα στις πραγματικές τους διαστάσεις
-να δίνουν βήμα σε ειδικούς και επιστήμονες προκειμένου να διαφωτίζουν το κοινό
- να προβάλλουν ενημερωτικές εκπομπές / ρεπορτάζ /ντοκιμαντέρ σχετικά με το θέμα
- να αναδεικνύουν τη δράση και τις πρωτο-βουλίες οικολογικών οργανώσεων, εκστρατείες δεντροφύτευσης / αναδάσωσης
-να αξιοποιήσουν την ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ και να εκλαϊκεύσουν οικολογικά θέματα, να καλλιεργήσουν στη νεολαία οικολογική συνείδηση
Ε. Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ: ως γνήσιος εκπρόσωπος της πνευματικής ζωής του τόπου οφείλει να αφουγκράζεται τα προβλήματα και τις αγωνίες της κοινωνίας, να βγαίνει έξω από τα στενά όρια της καλλιτεχνικής του ιδιότητας και να αναπτύσσει πλούσια κοινωνική δράση. Η οικολογία πρέπει να βρίσκεται ψηλά στις προτεραιότητες των σύγχρονων καλλιτεχνών, που αγωνιούν ειλικρινά για το μέλλον της ανθρωπόητας. Ας θυμηθούμε τα λόγια του Καζαντζάκη «Ο δημιουργός είναι ο πιο ευαίσθητος σεισμογράφος της εποχής του», γι΄αυτό και δεν μπορεί να μένει απαθής μπροστά στην οικολογική καταστροφή που συντελείται.
ΟΦΕΙΛΕΙ:
- να αξιοποιεί το κύρος και την εμβέλεια του λόγου / έργου του προκειμένου να διαδοθεί το οικολογικό μήνυμα
- να στηλιτεύει τις αυθαιρεσίες των ισχυρών του κόσμου , να καταγγέλλει τα ισχυρά συμφέροντα, να συγκρούεται μαζί τους ακόμα κι όταν χρειαστεί, «να κατέβει και στο οδόφραγμα» όπως έλεγε ο Σαρτρ
- να χρησιμοποιεί την τέχνη ως «όχημα» μηνυμάτων κοινωνικής εμβέλειας εντάσσοντας σ΄ αυτά την οικολογική προοπτική. Πχ. ένα τραγούδι , ένα λογοτεχνικό έργο, μία συναυλία, μία κινηματογραφική ταινία, μία θεατρική παράσταση για το περιβάλλον θα έχει μεγαλύτερη απήχηση στη διεθνή κοινή γνώμη ακόμη και από την πιο τεκμηριωμένη επιστημονική αναφορά.
- Η νεολαία αγαπά τους καλλιτέχνες, οπότε μπορεί να παραδειγματιστεί από την οικολογική δράση των αγαπημένων της ινδαλμάτων
- Οι καλλιτέχνες τα τελευταία χρόνια πρωτοστατούν σε δράσεις / πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση τεράστιων οικολογικών καταστροφών σε πολλά σημεία του πλανήτη (συναυλίες, έρανοι, συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας, άσκηση πιέσεων στους ισχυρούς του πλανήτη για την ανάληψη πρωτοβουλίας.
- να στηλιτεύει τις αυθαιρεσίες των ισχυρών του κόσμου , να καταγγέλλει τα ισχυρά συμφέροντα, να συγκρούεται μαζί τους ακόμα κι όταν χρειαστεί, «να κατέβει και στο οδόφραγμα» όπως έλεγε ο Σαρτρ
- να χρησιμοποιεί την τέχνη ως «όχημα» μηνυμάτων κοινωνικής εμβέλειας εντάσσοντας σ΄ αυτά την οικολογική προοπτική. Πχ. ένα τραγούδι , ένα λογοτεχνικό έργο, μία συναυλία, μία κινηματογραφική ταινία, μία θεατρική παράσταση για το περιβάλλον θα έχει μεγαλύτερη απήχηση στη διεθνή κοινή γνώμη ακόμη και από την πιο τεκμηριωμένη επιστημονική αναφορά.
- Η νεολαία αγαπά τους καλλιτέχνες, οπότε μπορεί να παραδειγματιστεί από την οικολογική δράση των αγαπημένων της ινδαλμάτων
- Οι καλλιτέχνες τα τελευταία χρόνια πρωτοστατούν σε δράσεις / πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση τεράστιων οικολογικών καταστροφών σε πολλά σημεία του πλανήτη (συναυλίες, έρανοι, συγκέντρωση ανθρωπιστικής βοήθειας, άσκηση πιέσεων στους ισχυρούς του πλανήτη για την ανάληψη πρωτοβουλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου